I-DREAM OF RAIN: سبتمبر 2012

السبت، 1 سبتمبر 2012

سلسلة الحدود

حاليآ بنسمع كلام كتير عن تطبيق الشريعة الاسلامية ،انا لو هاتكلم عن الشريعة الاسلامية مش هايكفى تدوينة أو حتى كتاب أو موسوعة الشريعة الاسلامية عبارة عن بحر او محيط من العلم محدش يقدر يملك كل العلم فيه انت تقدر تتخصص فى كذا مجال من مجالات الشريعة بس متقدرش تقول انا متخصص فى الشريعة ككل فى عندك فقه وفى أصول فقه وفى فقه مقارن وفى علوم حديث وفى علوم قرآن ومجالات تانية أنا عن نفسى ما أعرفهاش عشان أتكلم عليها،بس لما بتيجى تتكلم عن تطبيق الشريعة الاسلامية بياخدك الكلام لجزء معين من الشريعة وهو الحدود أو تطبيق الحدود،بنظرة شاملة الحدود هى:
(الزنا،القذف،الشرب،السرقة،الحرابة،البغى،الردة)
الحدود دى اللى بيتفق عليها جمهور الفقهاء،لكن الامام ابن حزم بيخرج (البغى) من الحدود وبيدخل مكانه (جريمة جحد العارية).
فى التدوينات التالية هحاول على قد ما أقدر أديكم تعريف وتوضيح للحدود كل حد هايكون فى تدوينة خاصة بيه من ناحية تعريفه،شروطه،الأدلة عليه من(كتاب-سنه)،كيفية تطبيقه،موانع تطبيقه اذا وجدت.
التدوينة دى هاتكون مختصرة لأنى هاعرف فيها معنى الحد فقط ،وان شاء الله فى التدوينات اللى جايه هاتكلم بالعموم عن كل حد من الحدود بتعريفه وشروطه وكيفية تطبيقه ومين اللى له الحق فى تطبيقه.
الحد فى اللغة: هو المنع
اصطلآحآ:هو العقوبة المقدرة حقآ لله تعالى.
ومعنى ان العقوبة مقدرة يعنى الشرع والمشرع حدد نوعها وحدد مقدارها ومتركش اختيار العقوبة وتحديدها لولى الأمر أو القاضى بمعنى ان العقوبة مذكورة ووارده قدامك ومفيش خيار انك تسيبها وتحكم بعقوبة تانية لأنها ثابته فى القرآن والسنة النبوية المطهرة،وبالنسبة الى ان العقوبة حق لله تعالى فدا معناه ان العقوبة لا تقبل الاسقاط لا من الافراد ولا من الجماعة بمعنى انه بمجرد وقوعها وثبوتها تستوجب العقاب المنصوص عليه.
أخر حاجة أحب أقولها فى نهاية التدوينة أننا من الممكن نقول أن كل الحدود جنايات،وكل جناية ليست حد لأن من ضمن الجنايات جرائم التعازير ودى عقوباتها مش منصوص عليها وغير مقدرة.
ان شاء الله فى القريب العاجل هابتدى أول كلامى عن الحدود بحد الزنا.