I-DREAM OF RAIN: سألتنى إحدى صديقاتى: أمطار ايه؟

الاثنين، 12 سبتمبر 2011

سألتنى إحدى صديقاتى: أمطار ايه؟

I-DREAM OF RAIN
ده اسم المدونة احترت اسميها ايه قبل ما اعملها وكانت دماغى فاضية مافيهاش اى اسم يصلح انى اخليه عنوان للمدونة مش عايز اقول انى قعدت افكر 3ايام فى الاسم واحترت اختار اسم ايه لحد ما بالصدفة وانا بادور لقيت قدامى المدونة دى:
(Wolf-Inside)
طبعآ المدونة دى معروفة هى ملك مين المهم اول مادخلت عليها اول حاجة شدتنى ليها هى تصميم خلفيتها اللى هو خلفية ممطره زى المدونة عندى هنا جه فى بالى انى اسمى المدونة:
(I-Dream of rain)
واخترت الاسم ده ليها وبعد كده واجهتنى اول مشكلة وهى هاكتب عن ايه وقعدت افكر لحد اما لقيت ان اول حاجه اكتبها هى الهدف من المدونة ايه انا عامل المدونة ليه هاكتب فيها ايه هل هاتكو سياسية ولا اجتماعية ولا ثقافية ولا دينية ولا ايه بالظبط؟
قررت انى ما احصرش المدونة فى نوع معين من الكتابة واخليها عامة او زى مابيقولوا فى المعنى العامى(كوكتيل) أغلب اللى بانزله على المدونة هو مواضيع شدتنى ولو حتى مش مكتوبة بقلمى اجمل حاجة فى الدنبا انك تعرف معلومة وتنشرها والمدونات ممكن تساعد على نشر المعلومة بسهولة لأن الغالبية دلوقتى بيحب يدور على المعلومة من الانترنت قبل كده كان الطريق الوحيد الى المعلومة هو الكتاب بس دلوقتى احنا فى عصر الانترنت والطريق السهل للبحث عن المعلومات (ملحوظة متثقش فى كل المعلومات اللى موجوده على الانترنت الا لو مذكور مصدرها) لما كون مدونتك مش مختصة بنوع معين من الكتابة ده بيسهل عليك المواضيع اللى ممكن تكتبها وتنشرها مش لازم اللى بتكتبه يكون فى حد بيقراه او بيتابعه طالما انت راضى عن اللى بتكتبه حايجى يوم وحد يقراه أهم حاجه انك تكون راضى عن نفسك وعن اللى بتكتبه.
المهم انا اخترت الاسم للمدونة الاسم ده بيمثللى ايه. وقتها كانت المدونة دى مش جديدة بالنسبالى لأنى قبل كده حاولت اكتر من مرة انى اعمل مدونة بس كل مرة كنت بافشل او كنت باوهم نفسى بالفشل لأنى كنت بكسل أكمل بس دلوقتى الوضع يختلف.
بالنسبالى عايز أغير نفسى للأفضل عايز أصلح من حالى الدنيا حوليا بتتغيير طب ليه انا كمان متغييرش ليه افضل زى ما انا طالما فى امكانية لأنى أحاول أتغيير للأفضل عشان كده الاسم دلوقتى بيحمل بالنسبالى على الأقل معانى كتيره بالنسبالى هو أمل فى بكرا امل فى التغيير امل فى بكرا افضل امل فى الاصلاح.
سألتنى إحى صديقاتى على الفيس بوك أمطار ايه؟
رديت عليها وقلت لها: أمطار التغيير.

هناك تعليقان (2):

  1. اسمها جااااااااااااااااامد
    أمطار التغيييييييييييييييييير
    فعلا اسم حلوووووووووووووووووو

    ردحذف